Hoofdsponsor DVDland wil net als TOGR groeien

Directeur Harry Schaap voelt zich meer supporter dan geldschieter

 
Harry Schaap (37) heeft bij TOGR al veel gedaan. Hij speelde in de jeugd, rook als speler zelfs even aan de selectie, was rond zijn dertigste drie jaar bestuurslid, zit nu in de sponsorcommissie en is met zijn bedrijf DVDland sinds de zomer van 2000 hoofdsponsor van de club. Dat clubliefde en zakelijkheid wel degelijk samengaan blijkt uit zijn verhaal.

"Toen ik acht was, ben ik bij TOGR gaan voetballen. Ik woonde in Rotterdam-Zuid en de gang naar die club aan de Charloisse Lagedijk was voor mij logisch. Ik ben vervolgens tot mijn twintigste lid gebleven. Omdat ik hier niet in aanmerking kwam voor een vaste plaats in het eerste en heen en weer werd geslingerd tussen het tweede en derde elftal, ben ik voor Rhoon gaan spelen. Daar kreeg ik wel een plek in het eerste", vertelt Schaap die TOGR altijd trouw is gebleven. Omdat hij in die tijd werd geteisterd door de ziekte van Pfeiffer stopte hij met voetballen om na drie jaar weer lid te worden van zijn oude club. "Vervolgens heb ik in het achtste, zevende en in het vijfde elftal gespeeld met mensen als Ger Klip en de huidige penningmeester Gerard Verschoor." 

Besturen 
Nadat Schaap stopte met voetballen, is hij nog een paar jaar lang besturrslid van TOGR geweest. Ook toen al hield de inwoner van Barendrecht zich bezig met commericiŽle activiteiten. "Ik heb drie jaar in het bestuur gezeten en hield me toen vooral bezig met het zaalvoetbal en met sponsorzaken." Dat Schaap later nog eens hoofdsponsor bij zijn club zou worden, had hij in die tijd niet kunnen bedenken. "Ik werkte destijds als salesmanager bij de filmmaatschappij Columbia-Tristar. Na verloop van tijd raakte ik in gesprek met een groep investeerders die DVD's wilden gaan verkopen via internet. Omdat ik daar wel brood in zag en het leuk vond om meer voor mezelf te gaan werken, ben ik daar ingestapt."

DVDland 
"Op verzoek van die investeerders ben ik directeur geworden van het bedrijf dat DVDland heet", zegt Schaap die met zijn collega's meer doet dan DVD's via internet verkopen. "Klanten kunnen bij ons terecht voor het gehele aanbod op DVD-gebied. We hebben inmiddels winkels in Amersfoort en Lisse en willen in de komende jaren flink uitbreiden. Dat Schaap ambitieus is blijkt uit het feit dat die uitbreiding weliswaar via de weg van de geleidelijkheid moet verlopen maar dat het einddoel nu al duidelijk is. "Uiteindelijk willen we in heel Nederland zo'n twintig filialen hebben. We doen dat overigens op franchise-basis," verduidelijkt hij. "Die uitbreiding is op dit moment mijn belangrijkste taak. Ook onze internetwinkel (www.dvdland.nl, red.) begint steeds beter te lopen."

Business-to-business 
DVD-land onderscheidt zich omdat het zich niet alleen richt op de consument maar ook specialist is op het gebied van business-to-business acties. Dit houdt in dat DVDland een aantal loyaliteitenprogramma's en spaaracties voedt met DVD-producten. "Ik geloof heilig in business-to-business. Als je bijvoorbeeld bij Holland Casino een DVD-speler wint, komt die bij ons vandaan. We werken samen met Canal Plus en luisteraars van Radio Rijnmond konden afgelopen zomer DVD-spelers winnen die uiteraard door ons geleverd werden." Schaap probeert zijn netwerk en zijn zakelijke ervaring ook steeds meer voor TOGR in te zetten. Zo zit hij sinds kort in het bestuur van de sponsorcommissie. "Clubs in het amateurvoetbal, en zeker de clubs die op het hoogste niveau uitkomen, kunnen niet meer zonder de hulp van buitenaf", zo stelt hij. "Daarom is een businessclub opgericht en proberen we bedrijven te interesseren om TOGR te steunen. Natuurlijk gebeurt dat vaak op basis van emotie. Ik ben daar zelf het beste voorbeeld van. Toch maakt elke ondernemer terecht de afweging of de investering ook zakelijk te verantwoorden is. Ik weet zeker dat het feit dat TOGR nu in de hoofdklasse speelt, ook afstraalt op mijn bedrijf."

Geen bemoeienis 
Ondanks zijn betrokkenheid als supporter van de club, waakt Schaap ervoor om zich als sponsor met beleidszaken te bemoeien. "Dat is niet mijn verantwoordelijkheid en bovendien weet ik dat er hier goede mensen in het bestuur zitten. Wel gaan we met de sponsorcommissie voor de leden van de businessclub bijeenkomsten organiseren en het bestuur zal er vooral op letten dat de onderlinge handel tussen de leden van de businessclub gestimuleerd wordt. Toen DVDland een nieuw kantoorpand in Nieuwegein betrok, heeft een andere sponsor van de club, Tapijtcentrum Charlois, bij mij de vloeren bedekt."

Charme 
Ik heb vooral veel zin in het seizoen in de hoofdklasse. Ik voel me een echte clubman. Ik had nooit kunnen bedenken dat mijn club nog eens tegen clubs als Heerjansdam, Barendrecht en ASWH zou gaan spelen",  zegt Schaap. "Sommige tegenstanders zullen nog wel eens vreemd opkijken als ze op ons complex komen. Bij ons geen aparte sponsorruimte waar uitgebreide buffetten worden geserveerd. Wij delen kaas, worst en bitterballen uit. Die kleinschaligheid is misschien wel onze grootste charme. Dat moet altijd blijven."

 

terug